Monday, November 19, 2012

Syarikat penerbangan perlu adil kepada penumpang


AirAsia sebuah syarikat penerbangan tambang murah telah memberi banyak kemudahan kepada pengguna yang kurang berkemampuan untuk menikmati penerbangan tambang murah. Semua penerbangan AirAsia dikendalikan oleh Terminal Penerbangan Tambang Murah (LCCT).


Ramai yang bersyukur kerana dapat menggunakan khidmat penerbangan murah tersebut, walaupun dulu hanya terdapat sebuah syarikat penerbangan yang mengendalinya dengan mengenakan bayaran yang tinggi.

Walaubagaimana pun ramai juga yang kurang berpuas hati cara pengurusan pihak AirAsia terutama sekali mengenakan caj atau penalti kepada pengguna yang lewat atau tersalah info tentang jadual penerbangan atau tempat berlepas terutama sekali di KL LCCT. Ada juga caj tersembunyi walaupun dikatakan tambang murah.

Contoh penerbangan di KL LCCT untuk penerbangan domestik di mana ada setengah kuanter dibuka untuk penerbangan ke destinasi yang sama tetapi di tempat pintu perlepasan yang berlainan.

Ada sesetengah penumpang yang baru datang agak keliru dengan tempat perlepasan dan ada yang tersilap tempat menunggu sehingga apabila mereka sedar yang pesawat sudah pun berlepas hanya dalam beberapa minit saja.

Antara sebabnya adalah suara pengumuman kurang jelas dan tidak secara menyeluruh di kawasan tempat menunggu dan ada juga petugas tidak berada di kuanter sehingga waktu hendak berlepas barulah mereka muncul.

Ada yang sudah datang awal tetapi tiba-tiba pula jadual penerbangan ditunda lebih dari 1 jam tetapi tiada sebarang bayaran balik atau sekurang-kurangnya kupon hidangan ringan diberikan oleh pihak pengurusan AirAsia. Apabila penumpang datang lewat sedikit atau 10 minit lewat dari jadual penerbangan mereka pula dilarang masuk dan akan dikenakan penalti kalau mahu meneruskan penerbangan.

Inilah satu perkara yang tidak adil kepada pengguna, di mana hanya pihak syarikat yang untung dalam perjanjian yang agak berat sebelah ini. Kalau pihak syarikat yang membuat kesilapan, tidak pula pengguna dapat menuntut bayaran balik walaupun mereka terlewat setengah atau 1 jam lebih dari jadual penerbangan.

Macam-macam syarat pula dikenakan oleh pihak syarikat kepada pengguna kalau mahu menuntut bayaran balik.

Pihak pengguna juga berhak menuntut bayaran balik sekiranya mereka terpaksa terlewat penerbangan disebabkan oleh pihak penerbangan AirAsia atau mana-mana syarikat penerbangan yang menangguhkan penerbangan mengikut jadual.

Kita mengesa agar pihak kerajaan mengkaji semula caj atau kos tersembunyi yang selalu dikenakan oleh pihak syarikat kepada pengguna. Jangan hanya pengguna saja boleh dicaj atau didenda sedangkan apabila berlaku sebaliknya pihak syarikat pula boleh bebas tanpa sebarang tindakan dikenakan.

Kita mahu semua pihak dilayan dengan adil, bukan hanya pentingkan pihak korporat saja sehingga pengguna menjadi mangsa.

Harap perkara ini dapat perhatian yang sewajarnya dari pihak kerajaan dan mereka yang diamanahkan untuk menjaga kebajikan rakyat. Kebajikan rakyat mesti diutamakan dari pihak yang hanya mementingkan keuntungan semata-mata.

Penulis ialah Yang Dipertua PAS Miri yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Sarawak.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...