Monday, November 19, 2012

Ahli PAS dekati pengguna dengan Touch n Get

Dengan dunia teknologi yang semakin berkembang pesat, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang telah melancarkan satu aplikasi Anroid pada muktamar tahunan ke-58 parti itu di Kota Bharu, minggu lalu untuk ahli dan penyokong PAS mendekati para pengguna melalui medium smartphone.


Parti Islam SeMalaysia (PAS)memperkenalkan aplikasi Android rasmi mereka yang dikenali sebagai PAS Touch n Get (TnG).

Buat masa ini, aplikasi yang dibangunkan oleh Jabatan IT PAS Pusat (JITP) ini masih tidak dimuat-naik ke Google Play Store dan memerlukan pengguna memuat-turun fail APK dan memasangnya pada peranti mereka.

Bagi anda yang menggunakan peranti Android, mungkin boleh memuat-turun dan mencubanya sendiri pada peranti anda hari ini.

Aplikasi Touch n Get (TnG) itu boleh dimuat turun dari laman webhttp://www.pas.org.my/TnG.

Pengarah IT PAS Pusat, Shuhaimi Embong memberitahu aplikasi Android PAS TnG sekarang ini dengan saiz sekitar 10MB masih mempunyai pelbagai kekurangan padanya seperti interface (antaramuka) yang memerlukan pengguna untuk mempunyai akses internet bagi melihat kandungan utama aplikasi berkenaan seperti sejarah PAS, info semasa, semakan daftar pemilih dan sebagainya melalui tujuh menu yang disediakan iaitu Berita, Kenali PAS, Aktiviti PAS, Webtv, Facebook, Twitter, dan Extra.
Dalam menu berita mengandungi berita Harakah, berita mengenai PAS Pusat, Ulamak PAS Pusat, Pemuda PAS Pusat, Muslimat PAS Pusat, Presiden PAS.

Portal seperti Tranungkite, Malaysiakini, Keadilan Daily, Bernama, Islam Online, dan Al-Jazeera boleh diakses menggunakan aplikasi ini.

Dalam menu Kenali PAS mengandungi sejarah, misi, visi, perlembagaan, pimpinan, keahlian, lagu rasmi, hubungi, direktori Pejabat PAS Negeri dan Kawasan.

Dalam menu WebTV mengandungi semua chanel WebTV PAS seperti TVPAS, KelantanTV, TV Selangor, TrgKiniTv, MakmurTV, AmanTV, EhsanTV, YopTV, KinabaluTV dan lain-lain serta Aljazeera, IslamChannel TV, TV Hijrah, etc.

Dalam menu Facebook dan Twitter pula semua ahli PAS Pusat, Ulamak Pusat, Pemuda Pusat, Muslimat Pusat, Harakah Daily, Mursyidul Am, dan Presiden PAS boleh diakses.

Akhir sekali, menu Extra mengandungi bahagian semakan pemilih, Al-Mathurat, Hadith Arbain, Doa Harian, dan Buku Jingga.

Namun, untuk beberapa info tambahan yang ditawarkan oleh aplikasi berkenaan, seperti doa-doa harian, hadith Arbaín, Al-Mathurat dan sebagainya, akses internet tidak diperlukan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...