Sunday, November 18, 2012

Israel teruskan serangan, hancurkan pejabat Hamas




(Lapan warga Palestin terbunuh dan puluhan tercedera selepas jet pejuang Israel menyerang halaman kerajaan Hamas, terowong dan pengubah kuasa letrik.)



GAZA:
 Israel dan pejuang Palestin berbalas serangan roket dan udara untuk hari keempat, dengan Israel menyerang pejabat perdana menteri Hamas dan juga menjatuhkan sebuah roket yang disasarkan ke Tel Aviv.

Angka kematian dari konflik tersebut terus meningkat Sabtu lalu ke 45 orang, dengan 40 daripada adalah warga Palestin, sekurang-kurangnya 13 daripada mereka adalah orang awam, termasuk wanita dan kanak-kanak, dan tiga orang awam Israel.

Sistem pertahanan Iron Dome Israel memintas lewat Sabtu lalu sebuah peluru berpandu yang disasarkan ke Tel Aviv dengan siren memberi amaran kepada Yahudi Sabat di metropolis yang padat dengan penduduk.

Roket tersebut - yang ketiga disasarkan ke Tel Aviv dalam masa tiga hari - dilancarkan selepas Rukun Operasi Pertahanan Israel tidak menunjukkan tanda-tanda untuk berhenti menyerang, dengan tentera udara Israel berterusan mengebom Semenanjung Gaza.

Sehingga petang Sabtu, peluru berpandu Israel telah menyerang Gaza kira-kira 950 kali sejak Rabu lalu.

Serangan Israel, yang tujuh kali ganda lebih hebat daripada serangan 2008-2009 semasa perang di Gaza, mungkin hanyalah "isyarat amaran" kepada Hamas bahawa "Israel tidak gembira" dan serius tentang panggilan untuk menamatkan serangan roket, ujar Chris Bellamy, pengarah Greenwich Maritime Institute dan penganalisis ketenteraan
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...