Monday, November 19, 2012

Guna beg plastik, kitar semula mengecewakan


Kempen penjagaan alam sekitar, khususnya berkaitan amalan kitar semula masih tidak mencapai sasaran dan perlu diperhebatkan.
Ahli Parlimen Kota Raja, Dr. Siti Mariah Mahmud, berkata penggunaan plastik di kalangan penjual dan pembeli yang begitu meluas menyebabkan amalan kitar semula dan pembuangan sisa pepejal begitu mengecewakan.
"Jika kita membeli di pasar malam, ketika membeli ikan adakalanya sampai dua, tiga plastik digunakan untuk membungkus ikan tersebut.  Agaknya plastik-plastik ini murah harganya," kata beliau.
Beliau berkata demikian ketika membahaskan Rang Undang-undang Perbekalan 2013 di bawah Kementerian Perumahan dan Kajian Tempatan, di Dewan Rakyat, hari ini.
Tambah beliau, ke arah menjadikan usaha pemeliharaan alam sekitar itu berjaya, beliau mencadangkan kerajaan perlu mempunyai tempoh sasaran untuk penguatkuasaan penggunaan plastik.
Beliau turut mencadangkan kempen kesedaran mengenai penggunaan plastik digiatkan, di samping pendidikan di peringkat sekolah bagi memupuk kesedaran di peringkat awal.
Perkara tersebut turut menjadi tumpuan ahli parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Raden, yang menggesa kerajaan agar melakukan langkah proaktif berhubung perkara tersebut.
Beliau berkata kerajaan perlu menyediakan beg plastik yang mudah lupus di pasar raya, kedai runcit dan mana-mana premis perniagaan bagi memastikan pemeliharaan alam sekitar lebih sihat dan bermutu.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...