Monday, March 26, 2012

Isu pembahagian kerusi Kedah: Bab ni aku sokong Ust Azizan

Bila dah semakin dekat dengan PRU13 ni ingatkan banyak masalah dah selesai tapi rupa-rupanya benda yang paling asas macam pembahagian kerusi pun tak selesai-selesai lagi.

Dalam isu pembahagian kerusi di Kedah ni aku sangat bersetuju dengan pendirian Ust Azizan. memang itulah penyelesaian yang paling baik, situasi menang-menang.

Bukan pasai Ust Azizan tu PAS, kalau aku orang DAP pun aku tetap sokong pendirian Ust Azizan tu. Status quo adalah formula terbaik yang ada setakat ni.
Permintaan dari Pengerusi DAP kedah tu sangat-sangat tak sesuai dalam keadaan sekarang. Tambah-tambah pulak sampai tahap ugut nak lawan 3 penjuru, sangat-sangat tak sesuai. Kalau nak tunjukkan hangpa betul-betul seriau pun, cari la cara lain, tak payah la guna cara BANGANG ugut nak lawan 3 penjuru tu.

Aku boleh bayangkan macamana seronoknya jentera penchachai Umno BN kalau DAP Kedah dapat tambahan kerusi dan kerusi tu pulak kerusi yang PAS bertanding sebelum ni. memang meraya sakan la Umno. Bukan setakat Umno Kedah tapi Umno seluruh negara tentu punya bersorak sakan. Mau tak bersorak, boleh dapat peluru besar macam tu.

Lagi satu, kalau betul macam yang pergerusi DAP Kedah kata, DAP Kedah nak "memainkan peranan lebih besar dalam kerajaan negeri Kedah" tak perlu mintak tambahan kerusi untuk pilihanraya, banyak lagi benda lain yang boleh diminta. Pada aku lebih sesuai DAP minta kerusi Exco dari minta tambahan kerusi untuk pilihanraya.

Agak-agak payah sangat, kerusi Exco boleh ditambah, paling-paling pun kena dapatkan persetujuan Dun. Tak macam nak tambah kerusi Dun atau Parlimen, payah nak buat pasai bukan boleh sewenang-wenang nak tambah kerusi Dun atau Parlimen.

Cuma yang aku sikit kurang puas hati tu, awat la Ust Azizan jawab pun cenge sangat. Tak boleh ka kalau jawab tu biar berlapis sikit.

Contoh macam cara PJ Terengganu, Abdul Wahid Endut jawab bab pembahagian kerusi di Terengganu baru ni. Walaupun kesimpulannya sama keras tapi dengan cara jawab lembut beralus macam tu, orang nak marah pun tak berapa nak boleh.

Lagi pun, apa salahnya kalau kata serah keputusan akhir kepada pimpinan di pusat. Pasainya, akhirnya nanti semua pihak kena jugak ikut macam yang di putuskan di peringkat pusat, kecuali la kalau ada yang cukup BANGANG masuk jugak bertanding lawan 3 penjuru.

Malaysiakini melaporkan:

[Sumber: Mkini]
aku.html#ixzz1qFq8h2nA
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...